یزدفردا:هیوستون کرونیکل به نقل از ایمی مایرز جف، یکی از اعضای مؤسسه بیکر و از دست اندرکاران تهیه پژوهش یاد شده، می نویسد: افزایش عرضه منابع جایگزین گاز مایع مازاد بازار آمریکا به اروپا، به معنای تضعیف قدرت نفتی روسیه، ونزوئلا و ایران است، که در نتیجه کشف منابع گازی فراوان در آمریکا اتفاق می افتد.


روزنامه هیوستون کرونیکل گزارش داد بر پایه پژوهش جدیدی با عنوان «گاز و امنیت ملی آمریکا» که در موسسه سیاست عمومی بیکر دانشگاه رایس انجام شده است، انقلاب گاز طبیعی در آمریکا که منجر به کاهش نفوذ روسیه شد، می تواند در سال های پیش رو نفوذ ایران را نیز با چالش مواجه گرداند.


به گزارش ایران دیپلماتیک، این پژوهش در ادامه می افزاید: افزایش حفاری برای دستیابی به ذخایر جدید گاز «پالمه سنگ های گازدار» در سال های آتی با تاثیر بر روی وضعیت منابع گازی جهان، به مدت دست کم بیست تا سی سال بخش اعظم نیاز آمریکا به واردات گاز طبیعی مایع، یا LNG، را برطرف خواهد کرد. بدین ترتیب منابع گاز مایع بیشتری از خاورمیانه برای صادرات به اروپا موجود خواهد بود که تا کنون بیشتر توسط لوله کشی از روسیه تامین می شده است.


پژوهش فوق، که با پشتیبانی مالی وزارت نیروی در آمریکا انجام شده، پیش بینی می کند که سهم روسیه از بازار گاز طبیعی اروپای غربی از ۲۷ درصد در سال ۲۰۰۹، به ۱۳ درصد تا سال ۲۰۴۰ سقوط خواهد کرد.


بر اساس تعریف پورتال امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت ایران، پالمه سنگ گازدار یا گاز شیل گروهی از سنگ‌های رسی حاوی مواد غنی هیدروکربوری از نوع گاز است که به دلیل داشتن تراوایی کم، مانع از جریان یافتن مناسب گاز به داخل چاه‌های تولیدی می‌شود. مجموع ذخایر پالمه سنگ گازدار حدود ۵۰ درصد ذخایر درجا منابع گاز غیرمتعارف جهان را تشکیل می‌دهد.


هیوستون کرونیکل به نقل از ایمی مایرز جف، یکی از اعضای مؤسسه بیکر و از دست اندرکاران تهیه پژوهش یاد شده، می نویسد: افزایش عرضه منابع جایگزین گاز مایع مازاد بازار آمریکا به اروپا، به معنای تضعیف قدرت نفتی روسیه، ونزوئلا و ایران است، که در نتیجه کشف منابع گازی فراوان در آمریکا اتفاق می افتد.


پژوهش موسسه بیکر کوتاه بودن عمر مفید منابع گاز طبیعی پالمه سنگ های آمریکا را رد کرده و نتیجه گیری می کند که میزان تولید داخلی تا سال ۲۰۴۰ به چهار برابر میزان سال ۲۰۱۰ افزایش یافته و در دهه ۲۰۳۰ نیمی از کل میزان گاز تولیدی آمریکا را تشکیل خواهد داد.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا